Messiaans Platform (Trouw, 2006)

# Messiaans Platform


Wij willen allemaal wel Eenheid. In dit artikel uit 2006 blaast Beth Yeshua echter nogal wat, over zijn Joodsheid, terwijl we één in Messias zijn. Tot mijn grote verdriet, want juist zij zouden een Voortrekkersrol kunnen vervullen. Ook op het gebied van een Enige God. In plaats daarvan houdt zij (veelal) vast aan een Idee van een God die Zich op verschillende manieren zou openbaren.

Sommige gemeentes (in het Platform) lieten de Drie-eenheid al vallen, net als Ben Kok’s Tora-Yeshua gemeentes.
De Gem. Immanuël (Alblasserdam) maakte helemaal Tesjoeva, – Terugkeer naar de Torah – door de Vader Alléén als God te belijden, maar zag zich daarna helaas genoodzaakt het Forum te verlaten, toen de druk werd opgevoerd.
Chr. Levi Zoutendijk

Volledig artikel: Trouw

Messiaans Platform – Messiasbelijders / Nieuw platform sabbatsvierders

Uitgegeven op 03-07-2006

Het Messiaans Platform is nieuw leven ingeblazen. Het wil evangelicale kerkjes samenbrengen die zich sterk richten op het jodendom. (…)

De Ruiter noemt zichzelf ’Messiasbelijdend’: Jezus is de Christus, maar dan op z’n joods, Messias. Jezus heet onder messiasbelijders ’Jeshua’.
„We zijn christenen uit de heidenen en belijden hetzelfde als onze joodse broeders”, zegt Willem Verdouw, voorganger van de evangelische Immanuel-gemeente in Alblasserdam en betrokken bij het platform.

(…) Volgens De Ruiter wijkt zijn groepering af van de christelijke leer. „Wij hangen de Hebreeuwse leer aan.” Maar van joodse zijde ondervindt hij geen grote sympathie. Hij werkt bij het opzetten van het Messiaans Platform samen met John (’Jochanan’) Castelijn uit Den Haag. Ze kennen elkaar uit Amsterdam, waar ze beiden actief waren in de Messiasbelijdende joodse gemeente Beth Yeshua van rabbijn Lion Erwteman. De Ruiter stichtte de gemeente Bnei Awraham, Castelijn begon Lema’an Tsion.

Beth Yeshua is met 250 leden belangrijk in Messiasbelijdend Nederland, maar uitgerekend die doet niet mee. De Ruiter: „Wíj willen wel, maar Erwteman wil ons niet.” Dat laatste is zacht uitgedrukt. Erwteman: „De Ruiter en Castelijn hebben bij mij wel wat opgepikt, maar verder hebben ze een gebrekkige theologische bagage. Er is behoefte aan goedgefundeerde gemeenten, gezonde celdeling zogezegd. Ik beschouw Bnei Awraham en Lema’an Tsion als ongecontroleerde celdeling. Ja, dat noemen ze ook wel kanker.”

Voor Erwteman staan de initiatiefnemers voor een ’triomfalistisch’ christendom, met een ’selectieve Israël-liefde’. „Uiteindelijk willen ze het jodendom in de greep houden.” Ook hun houding tegenover de bijbelse geboden vindt Erwteman selectief. Ze houden de sabbat in plaats van de zondag, eten geen varkensvlees, maar verder is het erg beperkt. „In de Tora staat dat de vreemdeling, de niet-jood, álle geboden – ja, ook de besnijdenis, al krijgt dat gauw te veel nadruk – als leefregel heeft te volgen. Jezus heeft dat niet afgeschaft. Ik betwijfel of al die messiasbelijders en sabbatsvierders wel echt teruggaan naar het joodse karakter van het evangelie.” (…)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Yeshua de Messias is de belichaming van de Torah